marka osobista

POIT #002: Promocja marki osobistej w IT

W drugim odcinku podcastu opowiadam o budowaniu marki osobistej przez programistów, testerów, ogólnie ludzi z branży IT. Przedstawiam czym jest marka osobista, dlaczego jej świadome budowanie jest ważne i omawiam metody jak to robić w praktyce.

Marka osobista to nasze wartości, umiejętności i przekaz medialny, plus oprawa wizualna i konsekwencja. Budowanie marki to wysyłanie spójnego przekazu medialnego do określonej grupy odbiorców.

Dlaczego jest ważna, co przez nią zyskasz? Budujesz przez to reputację i pozycję eksperta w danej branży/dziedzinie. Zyskujesz autorytet.

Jak się autopromować? Są liczne kanały medialne:

  • blog
  • kanał YouTube
  • podcast
  • media społecznościowe (LinkedIn, Facebook, Twitter, fora, Quora)
  • występowanie na konferencjach
  • pisanie artykułów i książek
  • profil na GitHub i projekty open-source

 

Rozwiązuj problemy innych i daj im coś wartościowego a zbudujesz silną markę osobistą w branży IT. Nie martw się, że będą Cię hatować i Tobie zazdrościć.

Subskrypcja podcastu:

Pozostańmy w kontakcie:

Transkrypcja podcastu

Witam Was serdecznie w drugim odcinku podcastu „Porozmawiajmy o IT”. Nazywam się Krzysztof Kempiński i dziś będę opowiadał o budowaniu marki osobistej przez programistów, testerów i inne osoby z branży IT. Przedstawię, czym jest marka osobista, dlaczego jej świadome budowanie jest ważne, i omówię metody – jak to robić w praktyce.

Marka osobista i jej budowanie

Rozpocznijmy od tego, czym jest marka osobista i czym jest budowanie marki osobistej. Budowanie marki osobistej to inaczej autopromocja, czyli promocja siebie. Autopromocja to nic innego jak łączenie siebie, swoich wartości z ludźmi, którzy potrzebują Twoich produktów czy Twoich usług. Marka osobista to nasze wartości i umiejętności, a także to, w jaki sposób przekazujemy te wartości, jak wygląda nasz przekaz medialny. Istotne są też inne elementy marki, takie jak oprawa wizualna, niezbędna jest również konsekwencja, czyli ciągłe pokazywanie marki w sposób spójny. Później przejdziemy jeszcze do omówienia poszczególnych elementów. Budowanie marki jest więc wysyłaniem spójnego przekazu medialnego do Twojej określonej grupy odbiorców – ta nisza jest dosyć istotna, nie można budować marki wokoło bycia ekspertem od wszystkiego, trzeba się skupić na określonej niszy.

Tak naprawdę każdy z nas ma markę osobistą, czy tego chce, czy nie, ponieważ buduje obraz siebie, to, w jaki sposób jest postrzegany, praktycznie codziennie. Codziennie mamy możliwość kontaktu z ludźmi, pokazywania siebie, występowania przed nimi. Trzeba pamiętać o tym, że kreowanie marki osobistej, czy w ogóle marki jakiejkolwiek, to proces długotrwały. W przypadku marki osobistej jest to budowanie pozycji eksperta, zatem oczywiście wymaga czasu, a także konsekwencji i częstego pokazywania swojej marki. To częste jej pokazywanie to właśnie nic innego jak autopromocja – i o niej opowiemy za chwilę.

Po co marka osobista ludziom z IT?

Można by się zastanowić, po co ludziom z branży IT – programistom, testerom – budowanie marki. Budowanie marki osobistej w tym przypadku to budowanie reputacji, pozycji eksperta w danej dziedzinie. I jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę w tej branży, możesz się zastanawiać, po co Ci marka osobista. Pozwól, że posłużę się bardzo prostym przykładem. Wyobraź sobie, że pójdziesz na rozmowę kwalifikacyjną i będzie tam kilku kandydatów o podobnych umiejętnościach, a Ty jesteś już w jakiś sposób znany w branży czy w danej dziedzinie, ponieważ piszesz artykuły na swoim blogu. do tego wyobraź sobie, że osoba, która przeprowadza z Tobą rozmowę kwalifikacyjną, czyta Twojego bloga albo przynajmniej miała możliwość przeczytania jakiegoś Twojego artykułu. Oczywiście Twoja pozycja jest wtedy znacznie silniejsza. W przypadku kiedy masz już wiele lat doświadczenia w branży, marka osobista staje się jeszcze bardziej cenna. Programiści rozwijają swoje umiejętności techniczne mniej więcej do 10 roku doświadczenia zawodowego, tak plus minus, i później trzeba zacząć konkurować czymś innym niż tylko tym swoim skillem. W takim przypadku pozycja Twojej marki osobistej – to, czy jest ona silna czy rozpoznawalna – może być czynnikiem decydującym.

Marka osobista to nie jest tylko coś, co jest potrzebne, kiedy będziesz chciał sprzedawać swoje produkty czy usługi klientom. Może się ona przydać chociażby w Twojej pracy, kiedy chcesz pewne decyzje czy jakieś rozwiązania przepchnąć. Jeśli masz pozycję eksperta, jeśli Twoja marka osobista jest silna, to pójdzie Ci to zdecydowanie prościej.

W przypadku budowania marki, tak jak powiedziałem, istotne jest to, że budujesz sobie autorytet. Oprócz tego, że cały czas masz pozycję eksperta, którą sobie wypracowałeś, i niesiesz to przez całą swoją karierę, to jeszcze silna pozycja Twojej marki osobistej daje Ci możliwość wpływania na ludzi – na podejmowanie decyzji. Myślę więc, że już widzisz, że Twoja marka osobista to tak naprawdę Ty! Musi być spójna i konsekwentna, to znaczy, że musisz wiele razy mieć możliwość pokazania siebie, czyli zadbać o autopromocję.

Sposoby autopromocji

Zastanówmy się teraz i omówmy, jak się promować. Oczywiście dostępne są liczne kanały medialne. Dla ludzi z branży IT naturalnym kanałem jest Internet. Na co dzień się z nim stykają, mogę zaryzykować stwierdzenie, że nie tylko są konsumentami kontentu, który można tam znaleźć, ale również jego producentami. Zdecydowanie więc Internet jest najlepszą metodą autopromocji dla ludzi z branży IT, jest też możliwością najtańszą i pozwala w dzisiejszych czasach na dotarcie do bardzo dużej grupy potencjalnych odbiorców. Zatem też relatywnie wpływ kanału, jakim jest Internet, jest stosunkowo szeroki.

Za chwilę przejdę do omówienia podstawowych, niezbędnych wręcz czy najczęściej spotykanych, kanałów medialnych w Internecie. Możesz wybrać sobie jeden, dwa lub więcej, w zależności od tego, który będzie Ci odpowiadał. Możesz też, tak jak to robi np. Pat Flynn, jak sam mówi: „być wszędzie”, czyli promować się na bardzo wielu różnych portalach czy poprzez bardzo wiele kanałów medialnych. Jest to oczywiście trudne, czasochłonne i nie każdemu przypadnie do gustu. Można jednak powiedzieć, że im więcej Cię jest w Internecie, tym większa jest szansa, że Twoja marka będzie szybciej, no i przede wszystkim – szerzej rozpoznawalna.

1. Blog

Pierwszym, najbardziej podstawowym kanałem medialnym jest blog. To jedna z rzeczy, co do których osobiście doradzam, żeby zdecydowanie je mieć. Jest to bardzo, co by nie mówić, tania forma autopromocji. Jest wiele darmowych platform, które dają możliwości założenia bloga, jak Medium, Tumblr, WordPress, Quora, Blogger itd., więc nie musimy nawet inwestować pieniędzy w to, żeby swój blog posiadać. Zobacz: większość znanych programistów czy ludzi z branży IT ma swoje blogi, są oni z nimi utożsamiani, ich nazwy łączą się jednocześnie z tymi osobami, są ich wizytówką.

W przypadku prowadzenia bloga istotna jest konsekwencja wpisów, to znaczy nawet jeśli są dodawane raz na tydzień czy dwa, to warto się trzymać tego kalendarza. Jeśli masz już jakąś grupę odbiorców, którzy regularnie czytają Twojego bloga, to wyrabiasz w nich nawyk czy oczekiwanie, że w określone dni tygodnia czy według określonego kalendarza publikacji będziesz publikował nowe wpisy. W przypadku bloga istotne jest też SEO. SEO, czyli promocja bloga w Internecie pod względem wyszukiwalności, czyli taka optymalizacja treści, żeby łatwiej były one znajdowane w popularnych wyszukiwarkach.

Możesz mieć poczucie, że jako początkujący programista nie masz nic ciekawego do powiedzenia. I to jest jedna z wielu pułapek prowadzenia bloga. To oczywiście nieprawda, ponieważ zawsze jest ktoś, kto jest o „krok do tyłu”, ktoś, kto jeszcze nawet nie dotarł do tego miejsca, w którym Ty jesteś. Więc zawsze możesz mu powiedzieć nawet o podstawach, które dla Ciebie wydają się oczywiste, natomiast dla kogoś, kto dopiero zaczyna, może być to cenne źródło informacji. Możesz też napisać, jak rozwiązałeś dany problem, czyli z czym miałeś jakąś trudność i w jaki sposób sobie z tym poradziłeś. Musisz pamiętać o tym, że często blog jest czytany nie dla samej suchej wiedzy technicznej, ale właśnie dla sprawdzenia, w jaki sposób ktoś poradził sobie z danym problemem.

Oprócz tego, że poprzez bloga dajesz wartość czytelnikowi, to często żeby napisać jakiś post na blogu, musisz swoją wiedzę trochę pogłębić, usystematyzować, ułożyć sobie ją. Można więc powiedzieć, że również dla osoby piszącej jest to fajna sprawa – żeby pogłębiać swoją wiedzę. Jeśli startujesz na przykład z nową technologią, z nowym językiem, jakimś frameworkiem, nową praktyką – warto od razu na ten temat blogować, bo wtedy Twój proces nauki będzie szybszy.

Dwie inne rady co do bloga, które mogę Ci dać, to: warto promować swoje wpisy, udostępniając je na przykład na portalach społecznościowych, i warto czasem pisać artykuły viralowe, na tematy, o których wiesz, że mogą się cieszyć większym powodzeniem.

2. YouTube

Kolejnym kanałem medialnym, który się fajnie sprawdza, jest oczywiście YouTube, czyli druga pod względem wielkości platforma, system, strona internetowa na świecie. Daje Ci ona kilka możliwości. Jeśli nie chcesz lub obawiasz się pokazywać swoją twarz, występować przed kamerą, to możesz zrobić screencasty, pokazując, jak klikasz i jak rozwiązujesz dany problem. Dla kogoś, kto je ogląda, to bardzo cenna rzecz. Jeśli natomiast jesteś bardziej zaznajomiony z kamerą czy bardziej otwarty na tego typu rzeczy, możesz prowadzić swojego vloga programistycznego, opisując na przykład Twój tydzień pracy. Myślę, że jest to też fajny sposób, żeby pokazać swoją „ludzką twarz”.

3. Podcast

Kolejny kanał medialny, o którym chciałbym powiedzieć, to podcast. Podcasting w Polsce staje się coraz bardziej popularny, można usłyszeć coraz więcej fajnych podcastów. Jest to dość wymagająca forma, wymaga trochę przygotowania, wymaga też zrobienia researchu, natomiast jest to także fajna możliwość budowania swojej marki, wizji siebie jako eksperta. Masz możliwość omawiać pewne tematy, na których się znasz, które wynikają z Twojego doświadczenia, masz też możliwość zapraszania gości, rozmawiania z nimi, zadawania pytań.

4. Portale społecznościowe

Nie do przecenienia w dzisiejszych czasach są portale społecznościowe. Powiedziałbym, że marketing samego siebie w mediach społecznościowych jest obecnie kluczowy. I tutaj masz także kilka możliwości. Oprócz poszerzania sieci kontaktów, zapraszania ludzi na LinkedInie masz też możliwość budowania swojej marki poprzez odpowiadanie na czyjeś problemy, na przykład na grupach facebookowych, ale również promocji swoich wpisów blogowych. To naprawdę szerokie spektrum różnych zastosowań.

Medium społecznościowe czy portal społecznościowy, który według mnie jest must have, to LinkedIn, czyli Twoje CV online. Warto zawsze mieć uaktualnione wszystkie swoje dane, projekty czy obecny status zatrudnienia – to, gdzie pracujesz. Po pierwsze dlatego, że jest to portal wykorzystywany przez rekruterów, jeden z najpopularniejszych pod tym względem, a po drugie zawsze pozwala pokazać swoje doświadczenie czy projekty. Ktoś, kto szuka informacji o Tobie, bardzo łatwo może je właśnie tam znaleźć. Warto poprosić znajomych o referencje, a kolegów z pracy, z którymi miałeś do czynienia – o potwierdzenie Twoich umiejętności po to, żeby Twój profil na LinkedInie świadczył o tym, że znasz się na sprawie i masz duże doświadczenie.

Warto też wspomnieć o polskim odpowiedniku LinkedIna, ale chyba powiem powoli umierającym, czyli GoldenLine. To też nic nie kosztuje, żeby swój uaktualniony profil właśnie tam mieć.

Następny niezbędny na dziś portal społecznościowy to Facebook. Nie mam na myśli tej jego odnogi, która polega na przeglądaniu postów znajomych, tylko raczej budowanie swojej marki poprzez uczestniczenie w grupach, odpowiadanie na problemy, pytania innych, pomaganie im. Możesz też oczywiście wykorzystać Facebooka do promocji swoich produktów, kursów (być może online), które zrobiłeś. Możesz również skorzystać z systemu reklam facebookowych do promocji tych produktów czy nawet jakichś swoich wpisów na blogu.

Kolejny portal to oczywiście Twitter. Tutaj polecam udzielanie się w dyskusjach, obserwowanie znanych programistów, firm, angażowanie się w dyskusje, po to żeby ludzie Cię kojarzyli – że jesteś z tą branżą, z tą firmą czy z jakimś wątkiem połączony i przede wszystkim że się na tym znasz. Uczestnicz w tych dyskusjach, odpowiednio taguj, używaj hashtagów w swoich tweetach.

Warto też udzielać się w takich miejscach jak fora branżowe, to też fajny sposób budowania marki. Ostatnio popularniejsze są nawet kanały czy całe grupy na Slacku. Bądź wszędzie tam, gdzie jesteś w stanie w ramach swojej niszy pokazać się jako ekspert w danej dziedzinie. Polecam też portal Quora.com, osobiście z niego korzystam właśnie do budowania swojej marki, odpowiadając na pytania branżowe.

5. Konferencje

Oprócz portali społecznościowych kolejną możliwością budowania swojej marki w branży IT jest występowanie na konferencjach jako prelegent, prowadzenie prezentacji. Jest to już bardziej zaawansowana forma, ponieważ wymaga posiadania konkretnej pozycji swojej marki, żeby zostać w ogóle zaproszonym jako prelegent. Stanowi natomiast niezwykle silny i efektywny sposób budowania marki, ponieważ występowanie na żywo przed grupą ludzi tworzy więzi nauczyciel–uczeń – Twój autorytet automatycznie skacze bardzo wysoko. Oczywiście nie jest to łatwa forma i wymaga, tak jak mówiłem, przejścia przez etap budowania swojej marki wcześniej, żeby do tego poziomu dojść. Jak możesz zacząć? Najłatwiej jest rozpocząć w swojej firmie, gdzie możesz robić prezentacje dla swoich kolegów, współpracowników, czyli nabywać niezbędne umiejętności w wąskiej grupie, którą znasz. Możesz też skorzystać z grup toastmasters, gdzie z pewnością nauczysz się publicznych wystąpień.

6. Artykuły i książki

Jeśli już pozostajemy przy bardziej zaawansowanych formach budowania marki, to także pisanie artykułów i książek jest niezwykle skutecznym sposobem. Pisanie artykułów do czasopism branżowych i tworzenie swoich książek oczywiście wymaga sporej inwestycji czasu, natomiast rozpoznawalność ludzi, którzy napisali swoją książkę, czy też ich pozycja w branży automatycznie skaczą bardzo wysoko, warto więc o tym pomyśleć. Musisz wiedzieć, że pisanie artykułów czy książek to zazwyczaj nie jest dochodowy biznes. To jest raczej coś, co możesz traktować jako dodatek do budowania swojego autorytetu. Możesz też pomyśleć o napisaniu e-booka i udostępnieniu go na swojej stronie, na swoim blogu. Nie musi to być coś superwielkiego, natomiast zawsze jest to niezwykle skuteczny sposób na budowanie marki – szczerze polecam.

7. GitHub

Dla programistów niezbędne w dzisiejszych czasach jest posiadanie konta na GitHubie – z projektami typu open source czy z publicznie udostępnionymi efektami swoich pet projectów, dodatkowych prac. Daje to oszczędność czasu także w przypadku rekrutacji, kiedy firma może łatwo sprawdzić jakość Twojej pracy, to, co już robiłeś, a Ty możesz się pochwalić jakością swojego kodu. Warto więc mieć rozbudowane konto na GitHubie albo uczestniczyć w projektach opensourcowych – to świetny sposób dla programistów.

Przede wszystkim wartość

Musisz wiedzieć, że jeśli chodzi o budowanie swojej marki to konieczne jest dawanie wartości. Nie możesz być nachalny przy promocji marki, nie możesz spamować, ponieważ to nie jest skuteczny sposób, a może wręcz obrócić się przeciwko Tobie. Jeśli natomiast nie będziesz aktywnie myślał o promocji siebie, a będziesz starał się pomagać innym, to uwierz mi, że w krótkim czasie staniesz się rozpoznawalny, staniesz się autorytetem, ekspertem. Odpowiadanie na pytania innych, pomaganie im, czyli dawanie wartości, to najprostszy sposób na to, żeby ludzie przywiązali się do Twojej marki – wtedy, kiedy dajesz im coś cennego.

Kiedy zaczniesz to robić, promować siebie, budować swoją markę osobistą, musisz wiedzieć o tym, że spotka Cię także krytyka i zazdrość. I to jest normalne. Nie możesz się poddawać, nie możesz odpuszczać. Z pewnością wyleje się na Ciebie dużo hejtu, zwłaszcza na różnych portalach społecznościowych, gdzie w dzisiejszych czasach anonimowy hejt to plaga. Bardzo łatwo to robić. Budowanie marki to natomiast nic prostego, wymaga czasu i konsekwencji. Znacznie prościej jest po prostu hejtować, niż budować siebie, swoją markę i dawać wartość innym. Oczywiście to nie znaczy, że nie musisz słuchać tego, co mówią na Twój temat. Feedback pozytywny, taki, który spowoduje, że zaczniesz się dalej rozwijać, jest ważny.

Nie bój się tego, że możesz być oceniony jako niekompetentny. Często ludzie boją się występować publicznie i promować swoją markę dlatego, że boją się krytyki. Często nie zdajemy sobie sprawy, ile wiemy, ile potrafimy, wydaje się to dla nas naturalne i nie mamy świadomości, jak długą drogę pokonaliśmy do tego, żeby nabyć te umiejętności. A jest mnóstwo ludzi, którzy dopiero zaczynają, którzy mają liczne problemy, w których rozwiązaniu możesz im pomóc.

Uwierz w siebie, na pewno masz mnóstwo umiejętności, mnóstwo kompetencji, które mogą świadczyć o Tobie i którymi możesz się podzielić – do tego bardzo Cię zachęcam. Zachęcam Cię też, żebyś wyszedł poza strefę swojego komfortu i żebyś już dzisiaj, jeśli jeszcze tego nie robisz, zaczął budować swoją markę, ponieważ jest to co prawda proces długotrwały, ale bardzo się opłacający.

To wszystko na dzisiaj. Dziękuję Ci za uwagę i zachęcam do oceniania i komentowania na iTunes i Stitcher. Proszę Cię też o polubienie mojego fanpage’a na Facebooku. Wszystkie linki znajdują się w notatce do tego odcinka. Dziękuję i do usłyszenia!

mm
Krzysztof Kempiński
krzysztof@porozmawiajmyoit.pl

Jestem ekspertem w branży IT, w której działam od 2005 roku. Zawodowo zajmuję się backendem aplikacji internetowych i zarządzaniem działami IT. Dodatkowo prowadzę podcast, występuję na konferencjach i jestem autorem książki "Marka osobista w branży IT". Moją misją jest inspirowanie ludzi do poszerzania swoich horyzontów poprzez publikowanie wywiadów o trendach, technologiach i zjawiskach występujących w IT.