POIT #164: IT w branży FMCG

Witam w sto sześćdziesiątym czwartym odcinku podcastu „Porozmawiajmy o IT”. Tematem dzisiejszej rozmowy jest IT w branży FMCG.

Podcast jest sponsorowany przez firmę Danone Sp. z o. o.

Dziś moimi gośćmi są:

Joanna Wrzosek – od ponad 20 lat związana z IT. Prowadziła zespoły IT zarówno wewnętrzne jak i zespoły dostarczające usługi klientom zewnętrznym w branży finansowej, technologicznej, sprzedażowej. Obecnie w Danone wspiera budowę globalnej organizacji IT&DATA hub gdzie odpowiada za rozwój zespołów kompetencyjnych w obszarze infrastruktury. Mentor w organizacjach wspierających rozwój liderek.

Wojciech Pilch – IT&Data Director – Design-to-Delivery Europe CIS Turkey -> z Grupą Spółek DANONE związany od 2011 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w środowisku oraz wdrożeniach systemów SAP. Obecnie w ramach globalnej transformacji IT&DATA w Danone tworzy zespół usług IT dla biznesu z obszaru Supply Chain w Europie.

W tym odcinku o IT w branży FMCG rozmawiamy w następujących kontekstach:

  • jaką rolę sprawuje IT w FMCG?
  • jakie gałęzie czy specjalizacje IT wykorzystuje branża FMCG?
  • jakie są zalety pracy w IT w tym sektorze?
  • co przyciąga informatyków do tej branży?
  • jak wygląda różnorodność zatrudnianych osób?
  • czy IT w sektorze FMCG ma jakiś wpływ na dbanie o ekologię?
  • czym jest IT&DATA Hub tworzony przez firmę Danone?
  • jak wygląda praca w takim centrum? Jakiego typu projekty są realizowane?
  • czy oferty pracy skierowane do ludzi z IT są na tyle konkurencyjne by ich przyciągnąć do FMCG?
  • jak będzie się zmieniał wpływ branży IT na sektor FMCG?

Subskrypcja podcastu:

Linki:

Wsparcie na Patronite:

Wierzę, że dobro wraca i że zawsze znajdą się osoby w bliższym lub dalszym gronie, którym przydaje się to co robię i które zechcą mnie wesprzeć w misji poszerzania horyzontów ludzi z branży IT.

Patronite to tak platforma, na której możesz wspierać twórców internetowych w ich działalności. Mnie możesz wesprzeć kwotą już od 5 zł miesięcznie. Chciałbym oddelegować kilka rzeczy, które wykonuję przy każdym podcaście a zaoszczędzony czas wykorzystać na przygotowanie jeszcze lepszych treści dla Ciebie. Sam jestem patronem kilku twórców internetowych i widzę, że taka pomoc daje dużą satysfakcję obu stronom.

👉Mój profil znajdziesz pod adresem: patronite.pl/porozmawiajmyoit

Pozostańmy w kontakcie:

 

Muzyka użyta w podcaście: „Endless Inspiration” Alex Stoner (posłuchaj)

Transkrypcja podcastu

Porozmawiajmy o IT w FMCG. Ten odcinek napędza Danone IT & Data Hub. 

To jest 164. odcinek podcastu Porozmawiajmy o IT, w którym z moimi gośćmi rozmawiam o IT w branży FMCG. Przypominam, że w poprzednim odcinku rozmawiałem o technicznych aspektach DAO. Wszystkie linki oraz transkrypcję dzisiejszej rozmowy znajdziesz pod adresem porozmawiajmyoit.pl/164 

Ocena lub recenzja podcastu w Twojej aplikacji jest bardzo cenna, więc nie zapomnij poświęcić na to kilku minut. Od niedawna można wystawiać oceny podcastom w Spotify. Będzie mi bardzo miło, jeśli w ten sposób odwdzięczysz się za treści, które dla Ciebie tworzę. Dziękuję.

Ja się nazywam Krzysztof Kempiński, a moją misją jest poszerzanie horyzontów ludzi z branży IT. Środkiem do tego jest między innymi ten podcast. Wspierając mnie na Patronite, pomagasz mi w realizacji tej misji. Dlatego już dziś wejdź na porozmawiajmyoit.pl/wspieram i sprawdź szczegóły. Ja natomiast bardzo dziękuję obecnym patronom. A teraz życzę Ci już miłego słuchania!

Odpalamy!

 

Cześć! Dzisiaj moimi gośćmi są: Joanna Wrzosek od ponad 20 lat związana z IT, prowadziła zespoły IT zarówno wewnętrzne, jak i zespoły dostarczające usługi klientom zewnętrznym w branży finansowej, technologicznej i sprzedażowej. Obecnie w Danone wspiera budowę globalnej organizacji IT & Data Hub, gdzie odpowiada za rozwój zespołów kompetencyjnych w obszarze infrastruktury. Mentor w organizacjach wspierających rozwój liderek. Oraz Wojciech Pirch – IT & Data Director Designed to Delivery Europe CIS Turkey z grupą Danone związany od 2011 roku. Posiada wieloletnie doświadczenie w pracy w środowisku oraz wdrożeniach systemów SAP. Obecnie w ramach globalnej infrastruktury IT & Data w Danone tworzy zespół usług IT dla biznesu z obszaru Supply Chain w Europie.

 

Asia, Wojtek, bardzo miło mi Was gościć w podcaście.

 

JW: Dzień dobry.

 

WP: Dzień dobry.

 

A dzisiaj porozmawiamy o IT w dziedzinie, która na pierwszy rzut oka z tą branżą się nie kojarzy, czyli FMCG. Będziemy mieli możliwość zapoznania się z IT od środka. Jestem bardzo ciekaw tej rozmowy, ale zanim do tego przejdziemy, to ja mam zawsze na początku takie wprowadzające pytanie i o to samo też chciałbym Was zapytać: czy słuchacie podcastów? Jeśli tak, to może macie jakieś audycje, o których warto tutaj powiedzieć?

 

WP: Może ja zacznę. Wojtek Pirch z tej strony. Tak, ja słucham podcastów, zacząłem ostatnio słuchać podcastów właśnie w obszarze IT, dlatego że wg. mnie jest to świetne źródło informacji o tym, co się dzieje na rynku. Oprócz Twojego podcastu słucham podcastu Biznes w IT Piotra Buckiego, i muszę powiedzieć, że ten podcast bardzo mocno pomógł mi w mojej obecnej roli. Jednym z podcastów, które tam mieliśmy, było właśnie opowiadanie o tym, jak się buduje zespoły short service’owe na dużą skalę, i była poprowadzona świetna dyskusja i bardzo dużo mi pomogła w zorganizowaniu siebie na początku mojej drogi.

 

JW: Ja z kolei zdecydowanie mniej. Jednak jestem przede wszystkim wzrokowcem, lubię czytać. Sięgam przede wszystkim po literaturę. Chociaż ostatnio odkryłam jeden podcast Business English, Liz Harry, jeśli dobrze pamiętam. Bardzo fajnie prowadzone lekcje angielskiego.

 

Dobrze, świetnie, bardzo Wam dziękuję za te rekomendacje. To może zaczniemy od  takiego trochę wprowadzającego pytania: jaką rolę w ogóle sprawuje IT w firmie Danone, którą tutaj reprezentujecie i która jest globalnym potentatem dóbr szybko zbywalnych, czyli FMCG?

 

WP: To znowu może ja zacznę. Myślę, że kontekst roli IT dobrze jest zacząć od wprowadzenia do Danone. Bo wszyscy wiemy, co to jest Danone. Danone, firma globalna, która obecna jest prawie we wszystkich krajach na świecie z globalnymi produktami. Jest to duża korporacja. Jeśli chodzi o IT, to myślę, że najważniejszym punktem uświadamiającym jest to, że Danone bardzo świadomie podjął decyzję o tym, żeby robić w ogóle IT wewnątrz firmy, tzn. że Danone w swojej strategii potwierdził, że ta firma chciałaby decydować, w jakim kierunku idziemy z technologią, w jakim kierunku chcemy prowadzić technologię. Tak, aby ona świadczyła usługi dla naszej firmy. Tak, żeby ona budowała naszą przewagę konkurencyjną na rynku i tak, żeby pomagała nam prowadzić biznes. Myślę, że to była jedna  z bardzo strategicznych decyzji, podjęta wiele lat temu przez firmę Danone i do dzisiaj jest to kontynuowane i prowadzimy to IT wewnątrz firmy.

 

JW: Myślę, że to, co warto dodać, a co nasz zarząd bardzo mocno podkreśla, to że IT w tej chwili jest taką bardzo strategiczną częścią.

 

To jest bardzo ciekawa rzecz, którą powiedzieliście, która potwierdza, że IT przestało już być tylko źródłem powstawania kosztów, ale stało się właśnie tym miejscem budowania przewagi, prawda?

 

JW: Dokładnie tak.

 

Nawet w tych dziedzinach, w tych branżach, które nie są bezpośrednio związane z IT, to jest globalny trend, który pewnie będzie się umacniał.

No właśnie, mówimy sobie tutaj o IT, które bardzo często jest utożsamiane z programowaniem. Oczywiście wiemy, że to jest znacznie szersza dziedzina i zbyt duże uproszczenie, dlatego chcę Was zapytać, jakie gałęzie czy specjalizacje IT w ogóle wykorzystuje branża FMCG, w szczególności Danone?

 

JW: Ja bym w skrócie powiedziała: wszystkie. W tej chwili IT w Danone niezwykle się rozwija, właściwie we wszystkich obszarach. Mówimy tutaj o obszarze Data & Analytics. Mówimy tutaj o obszarze chmur, całej infrastruktury, więc specjalizacje, jakie mamy, to jest przegląd właściwie przez wszystkie specjalizacje, jakie istnieją na rynku, począwszy od specjalistów E-commerce, specjalistów systemów SAP, specjalistów infrastruktury DevOps. I można byłoby naprawdę bardzo długo wymieniać

 

WP: I to, co ja bym jeszcze powiedział, to że my w tej chwili globalnie w IT, w swojej organizacji, tak jak została ona ustalona, bardzo mocno odwzorowujemy naszą strukturę do struktury biznesowej, tzn. jeżeli mamy funkcje biznesowe commercial, związane ze sprzedażą, marketingiem, digital marketingiem, to mamy taką samą funkcję odwzorowaną z IT. Po to, żeby IT zawsze miało swoją twarz do konkretnego obszaru w biznesie. Więc mamy obszary właśnie związane z commercial, mamy obszary, które ja reprezentuję, związane z takim procesem, który my nazywamy Designed to Delivery – to jest taki bardzo szeroko rozumiany Supply Chain. Więc też jesteśmy organizacją w ramach IT, która jest twarzą informatyki dla tej części biznesu. 

Mamy też obszary IT, które zajmują się wspieraniem i pracą z biznesem finansowym, HR-owym, komunikacyjnym itd. Mamy też odwzorowanie naszej struktury w geograficznym podziale Danone, tak że mamy osoby, które dzisiaj reprezentują informatykę na szczeblu Europy, Turcji, mamy ludzi, którzy odpowiadają za Stany Zjednoczone, za Amerykę Południową, za Azję, więc to też mamy odwzorowane. I mamy te tzw. zespoły transwersalne, które dla mnie są takimi nowymi obszarami bardzo ciekawymi. Na pewno mocny akcent jest w tej chwili na Cybersecurity, mamy Enterprise Architecture, mamy GTA, czyli taki zespół, który odpowiada za infrastrukturę i technologię i mamy CIU Office , więc tak naprawdę, jak tak spojrzeć na to, w jaki sposób informatyka jest zorganizowana w tak globalnej firmie, jak Danone, to mamy osoby, które interesują się i pracują w każdym aspekcie informatyki tak, jak o niej myślimy.

Bardzo ważnym punktem takim dodatkowym do tego, co powiedziałem, jest to, że nasza funkcja dzisiaj nie nazywa się IT. My się nazywamy IT & Data. Dlatego że Data pełni taki bardzo strategiczną rolę w naszej organizacji i my, jako informatyka, chcemy, żeby ta część Data Analytics, Data Enablement była taką bardzo strategiczną częścią informatyki i też mamy osobną organizację zajmującą się Data Analytics w firmie.

 

W tej chwili IT w Danone niezwykle się rozwija, właściwie we wszystkich obszarach. Mówimy tutaj o obszarze Data & Analytics. Mówimy tutaj o obszarze chmur, całej infrastruktury, więc specjalizacje, jakie mamy, to jest przegląd właściwie przez wszystkie specjalizacje, jakie istnieją na rynku, począwszy od specjalistów E-commerce, specjalistów systemów SAP, specjalistów infrastruktury DevOps. I można byłoby naprawdę bardzo długo wymieniać.

 

Jasne. To w obliczu tej różnorodności teraz mnie nie dziwi odpowiedź Asi, że faktycznie wszystkie dziedziny IT są prezentowane w takiej korporacji. Po prostu tak teraz wygląda branża i firmy też muszą zmapować tę różnorodność rynkową na swoje struktury.

No właśnie, mówimy tutaj o IT. IT to oczywiście technologia, ale to również ludzie, którzy tę technologię tworzą, obsługują, wdrażają itd. I oczywiście obserwując ogłoszenia o pracę w IT, najczęściej na naszym polskim rynku widzimy Software Housy, widzimy jakieś start upy, banki, fintechy itd. Relatywnie rzadko spotykane są mimo wszystko ogłoszenia od pracodawców z sektora FMCG. Macie może jakiś pomysł, dlaczego tak się może dziać?

 

WP: To jest bardzo ciekawe pytanie, dlatego że ja, patrząc na swoje już 18-letnie doświadczenie, zawsze pracowałem w FMCG. Już 11 lat jestem w Danone, wcześniej pracowałem w firmie Nestlé i zawsze to była praca w FMCG. Mnie się ta praca w FMCG bardzo podoba, dlatego że pracuję po stronie klienta. Pracuję dla firmy, tworzę serwisy informatyki dla firmy, dla której pracuję. I to jest bardzo fajne, dlatego że widzę, że to, co robi informatyka dla firmy, przynosi wymierne efekty i widzę, że robimy coś dla siebie i dla swojej firmy. 

Bardzo ciekawy aspekt, czym się różni praca wewnątrz firmy od pracy u dostawcy – nasze cele, nasze bonusy związane są z wynikami ekonomicznymi naszej firmy. Tak że to, że my robimy informatykę dla Danone, to my robimy ją tak naprawdę po to, żeby Danone osiągał sukcesy na rynku, bo sukcesy tej firmy są również naszymi sukcesami. Myślę, że to bardzo zmienia postać rzeczy i trochę postrzeganie tego, gdzie pracujemy. Dlatego bardzo mi to pasuje i wydaje mi się, że jest to zdecydowanie ciekawsze niż praca po stronie dostawcy, który przychodzi do firmy i pracuje dla niej, ale tak naprawdę nie jest z nią mocno związany.

 

JW: Ja przyznam, że jestem zaskoczona tym pytaniem. Chyba nie patrzyłam pod tym kątem, czy i jaka branża na ile się ogłasza na portalach i w prasie. Natomiast po tym jak dołączyłam do firmy, to zauważalne jest, że wielu pracowników ma niezwykle długi staż pracy w Danone. Jest to firma, w której ludzie chcą być, rozwijać się i w której długo pozostają.

 

No właśnie, tutaj chciałbym płynnie przejść do aspektu zalet pracy w IT właśnie w tym sektorze. Wojtek, wspomniałeś o tym, że praca w firmie i utożsamianie się z nią może być już zaletą samą w sobie, ale gdybyśmy mogli trochę podrążyć ten temat.

 

WP: Mnie przychodzi tutaj na myśl zawsze taka dyskusja, którą mam z kandydatami, którzy aplikują do nas do IT. Przede wszystkim pracując w globalnej organizacji, w globalnym IT mamy szansę na zobaczenie, jak takie IT się robi w tak dużej firmie. Co to znaczy zbudować globalną organizację realizująca globalną strategię dla tak olbrzymiej firmy, jak Danone. Jakie strategiczne decyzje należy podjąć, żeby tę informatykę prowadzić, po to, żeby tą informatyką można było zarządzić, po to, żeby biznes był zadowolony z tej informatyki. Myślę, że to jest bardzo duża zaleta i to doświadczenie, które ludzie zdobywają, przychodząc do nas, jest niesamowite, bo naprawdę pokazuje, jak się robi informatykę w tak dużych firmach. I to można bardzo szybko zobaczyć i tego ludzie na pewno u nas się uczą.

 

JW: Mnie się wydaje, że to jest niezależne tak naprawdę od branży. To jest istotne, co się dzieje po prostu w tym IT, jakiego rodzaju projekty są wdrażane w firmie, jakiego rodzaju technologie, co firma oferuje. I chyba bym bardziej patrzyła pod kątem tego właśnie, co firma oferuje, w którą stronę chce iść, jaką ma strategię, niż pod kątem branży.

 

Okej, rozumiem. Właśnie, ta skala projektów, ich zasięg, jest na pewno tym, co przyciąga specjalistów IT, tak mi się przynajmniej wydaje, bo myślę, że to atrakcyjny aspekt, który mógłby mnie przyciągnąć do pracy w tym sektorze, w tej firmie. Co jeszcze moglibyście tutaj wymienić w kontekście czynników przyciągających ludzi z IT, którzy, co by nie było, mogą teraz przebierać w ofertach pracy, taki mamy rynek. Co ich przyciąga do tego sektora, co ich przyciąga do Danone?

 

JW: Ja myślę, że oprócz technologii, o której dużo mówimy, to chyba też jest filozofia firmy, wyrażona wokół hasła One planet, one health. Firma prowadzi działania bardzo świadome ekologicznie, wspiera ekologię zarówno poza firmą, jak i wewnątrz niej. Jest cały szereg programów pomagających w lepszym działaniu. Myślę, że to jest też istotne, jaka jest faktycznie filozofia i misja firmy. Ona jest unikalna.

 

WP: Tak, to jest bardzo ważny aspekt pracy w Danone i który Danone bardzo mocno podkreśla, o tej naszej misji, wizji. Jeśli chodzi o samą informatykę, to fakt, że jesteśmy globalną organizacją, jest wg. mnie bardzo mocno akcentowanym i pozytywnym aspektem pracy. U nas jest ekspozycja na różnorodność, tzn., że mamy możliwość pracy ze wszystkimi krajami na świecie, ze wszystkimi grupami etnicznymi, ze wszystkimi językami, z różnymi ludźmi pracującymi nad informatyką i nad biznesem w Danone na świecie. 

I ja to postrzegam jako bardzo dużą zaletę mojej pracy. Zawsze byłem związany ze środowiskiem międzynarodowym, zawsze pracowałem w tym środowisku i nie wyobrażam sobie dzisiaj pracy w zamkniętym biurze, w którym pracuję tylko i wyłącznie z jakimś jednym rodzajem ludzi, nie będąc w ogóle wyeksponowanym na zewnątrz. TO jest bardzo ciekawy aspekt i jeśli ludzie lubią wielokulturowość, jeśli lubią pracować z ludźmi, którzy pochodzą z różnych części świata, to myślę, że tutaj znajdą swoje miejsce na robienie kariery.

 

Jeśli chodzi o samą informatykę, to fakt, że jesteśmy globalną organizacją, jest wg. mnie bardzo mocno akcentowanym i pozytywnym aspektem pracy. U nas jest ekspozycja na różnorodność, tzn., że mamy możliwość pracy ze wszystkimi krajami na świecie, ze wszystkimi grupami etnicznymi, ze wszystkimi językami, z różnymi ludźmi pracującymi nad informatyką i nad biznesem w Danone na świecie.

 

Dobrze, to może podrążmy chwilę te dwa bardzo ciekawe tematy, o których tutaj wspomnieliście, czyli ekologię i różnorodność. Zacznijmy może od tej drugiej. Jako Danone jesteście autorami artykułu, który pojawił się w katalogu konferencyjnym Women in Tech Summit. Ten artykuł mówi o udziale kobiet w branży IT w Danone. Jak wygląda ta różnorodność płciowa w Danone i szerzej, w całym sektorze FMCG?

 

JW: Chyba powiedziałabym dużo szerzej, nie tylko różnorodność płciowa, ale zdecydowanie szerzej. Po prostu: szukamy fantastycznych specjalistów, niezależnie od tego, w jakiej kulturze są, w jakim wieku, jakiego wyznania, jakiej płci. Po prostu szukamy fantastycznych ekspertów, którzy pomogą nam budować to, co żeśmy wymyślili.

 

WP: Ja myślę, że to takie przesłanie, w którym mówi się o tym, że informatyka to taki bardzo męski obszar, to zabobon, tego już nie ma na rynku. Na dowód tego dzisiaj jestem ja i jest Asia, która pełni w firmie w informatyce bardzo wysoką funkcję, więc to też jest dowód. Drugim takim też faktem, o którym chciałbym tutaj wspomnieć, jest, że w globalnym zarządzie informatyki w Danone mamy w tej chwili 50:50 parytet mężczyzn i kobiet. To znaczy, że ludzie, którzy naprawdę decydują o strategii tej firmy, jeśli chodzi o technologię i o dane, tam tą naszą grupą zarządza 5 pań i 5 panów, więc to jest zdecydowanie taki dowód, który potwierdza, że to nie jest już tak, jak wszyscy myślą, że jest to bardzo obszar męski. 

Ja wczoraj zrobiłem sobie taką statystykę w moim zespole, który ma 50 osób zatrudnionych w samym Danone i w tej chwili mam parytet 55:45 jeszcze na korzyść mężczyzn, ale dążę do tego, żeby to było mniej więcej 50:50. Jeszcze mam szansę, bo mam kilka wakatów otwartych. To też pokazuje trend, w którym jesteśmy. 

Czwarty dowód, to jest organizacja, z której przeszedłem na swoje nowe stanowisko, na Europę, Turcję. W poprzedniej organizacji ten taki leader shipping, który mieliśmy, również miał parytet 50:50 jeśli chodzi o panie i panów. To naprawdę bardzo pomagało w relacjach, w sposobie pracy, którą sobie ustaliliśmy, bo to zmienia bardzo mocno punkt widzenia i to, w którym kierunku idziemy, oczywiście na korzyść. Więc jestem dużym zwolennikiem tego, żeby ten parytet utrzymywać i to się dzieje naturalnie, już nawet nie robię jakichś specjalnych ruchów po to, żeby gdzieś tam kogoś faworyzować, po prostu naturalnie, już bez żadnego większego wysiłku mamy 45% pań, 55% panów zatrudnionych w mojej organizacji.

 

To cieszy, na pewno. Asia, tutaj wspomniałaś o ekologii, jako o czymś, co jest bardzo mocno widoczne w działaniach firmy Danone. I o ile potrafię sobie wyobrazić, że w przypadku produkcji, w przypadku transportu można poczynić naprawdę wiele w kontekście ekologii, o tyle nie wiem, jak to działa w przypadku IT. Czy IT w FMCG ma w ogóle jakiś wpływ na dbanie o ekologię?

 

JW: Aby zmiany ekologiczne się zadziały, IT pomaga w ich wdrożeniach, rozmawiamy tutaj o opracowaniu systemów produkcyjnych, wspomożenie tematów związanych z tworzeniem opakowań, czy w ogóle myśleniu o optymalizacji logistyki. Natomiast trzeba pamiętać, że tak naprawdę każdy z nas, niezależnie od tego, w jakim dziale pracuje, może dołożyć swoją przysłowiową cegiełkę do ochrony środowiska przez swoje codzienne działania, czyli świadome wykorzystanie zasobów albo zdrowszych produktów itd. To, że myślimy o tym w każdym obszarze firmy, zostało potwierdzone przez certyfikat B Corp , który uzyskaliśmy w styczniu tego roku. Jest to certyfikat dla firm, które spełniają wysokie standardy etyczne, społeczne i środowiskowe. Świadczy on o tym, że firma rozwija swój biznes, ale jednocześnie cały czas myśli o tym, jak pomagać środowisku. Działa w sposób bardzo świadomy jeśli chodzi o ekologię.  Myślę, że warto było o tym wspomnieć.

 

Mówiliśmy na początku o tym, że IT coraz bardziej wkracza do różnych dziedzin, różnych branż. Przykładem tego jest FMCG. Mówi się wręcz, że niedługo każda firma tak naprawdę będzie firmą technologiczną w jakimś tam stopniu. No właśnie, firmy z FMCG mocno inwestują w rozwój zaplecza IT, ale też wykorzystanie danych, bo to też jest istotne, też o tym dzisiaj wspominaliście. Jako przejaw tego trendu Danone tworzy IT & Data Hub. Powiedzcie, proszę, czym jest ten hub, jak i kiedy powstał, do czego ma dążyć.

 

WP: Myślę, że rozpoczynając dyskusję na temat huba, trzeba wrócić trochę myślami do okresu sprzed 3 lat. To 3 lata temu Danone w bardzo świadomy sposób podjął decyzję o tworzeniu transformacji IT w ramach organizacji. 3 lata temu rozpoczęliśmy transformację IT po to, żeby to IT świadczyło dla Danone usługi powodujące, że Danone jako firma globalna osiągnie przewagę konkurencyjną na rynku. Bardzo strategicznie postrzegana jest technologia i jest taki zamysł, żeby to technologia pomogła Danone osiągnąć przewagę konkurencyjną na rynku globalnym. I od 3 lat tak naprawdę budujemy nowe IT dla Danone z wizją, że do 2025 roku mamy udowodnić, że Danone wygrywa na rynku właśnie m.in. dzięki technologii.

W ramach tej transformacji zostały podjęte strategiczne decyzje, m.in. IT & Data jako pierwsza funkcja w Danone pójdzie w budowanie organizacji agilowej. I tutaj mamy ju pierwsze organizacje w ramach IT, które idą w pełen model agilowy, Asia jest właśnie z takiej organizacji i to robimy. 

Wiele innych decyzji zostało podjętych, ale są też decyzje, które zostały podjęte strategicznie jeżeli chodzi o organizację. Do tej pory, w zasadzie do 2019, 2020 roku zawsze pracowaliśmy w IT jakby na dwóch poziomach. Mieliśmy zawsze to IT takie lokalne, pracujące z lokalnymi biznesami Danone w danej geografii i mieliśmy zawsze tę informatykę taką centralną, która pracowała nad strategią, nad centralnymi rozwiązaniami, żebyśmy tę strategię realizowali. 

Jednym z głównych zamysłów tej transformacji, którą przeprowadzamy, jest tworzenie wizerunku jednego IT. Jednej organizacji IT & Data, która jest jedną twarzą do biznesu. W wielu aspektach i na wielu płaszczyznach to się dzieje. 

I tu dochodzę do momentu, w którym zaczniemy definiować, co to jest hub. Jedna z głównych decyzji jeśli chodzi o organizację, jaką podjęliśmy, to że chcemy zlokalizować cztery miejsca na świecie, w których będziemy zbierać ludzi do organizacji IT. Z wiedzą, doświadczeniem, z pasją, z otwartymi umysłami. Po to, żeby żebyśmy zbudowali jakby takie cztery huby koncentrujące ludzi z IT. 

Decyzja co do jednej z czterech lokalizacji jest podjęta co do Warszawy. Ambicją jest, że mamy stworzyć organizację na ponad 200 osób zatrudnionych w Danone plus kolejne osoby, które współpracują z nami w ramach kontraktów zewnętrznych, prawie 400 osób ma tutaj pracować w informatyce, we wszystkich obszarach informatyki. Drugą lokalizacją jest lokalizacja w Azji, w Kuala Lumpur. Trzecią lokalizacją jest Meksyk. I inwestujemy dalej nad rozwojem lokalizacji, którą mamy w Paryżu. 

Dlaczego tak chcemy zrobić? Dlatego, że widzimy potencjał w lokalizacji w Warszawie. Warszawa na przyciągnięcie do siebie ludzi, którzy naprawdę na informatyce się znają i którzy pomogą realizować naszą strategię globalnie. Chcemy tych ludzi koncentrować w jednej lokalizacji, żeby ci ludzie ze sobą rozmawiali, żeby przede wszystkim tworzyli jeden zespół produktowy. I posiadając ludzi w Warszawie, jesteśmy też bliżej biznesu, żeby ci ludzie widzieli, co w tym biznesie się dzieje, żeby nie byli taką osobną wyspą siedzącą gdzieś tam w Paryżu, tylko żeby pracowali bardzo blisko tego biznesu.

I to są huby. Tak naprawdę huby nie są organizacjami. To nie jest organizacja, to jest po prostu lokalizacja, w której budujemy zespoły pochodzące ze wszystkich obszarów IT. Czyli w lokalizacji Warszawa mamy ludzi właśnie od tej części biznesowej, czy to commercial, czy Design to Delivery, czy Support Functions. Mamy zespoły z tej części takiej Technology Infrastructure, mamy zespoły z Data & Analytics, mamy zespoły reprezentujące informatykę na poziomie europejskim itd. Mamy Enterprise Architektów w Warszawie, więc lokalizacja w Warszawie jest takim domem dla ludzi z informatyki ze wszystkich obszarów. 

I takich lokalizacji będziemy mieli cztery na świecie. Jest to coś nowego w Danone. Jesteśmy w tej transformacji, budujemy te zespoły, jesteśmy w tej chwili w takim bardzo dużym projekcie change managementowym transformacyjnym, w którym widać, że codziennie przychodzą nowe osoby do tych zespołów, zaczynamy budować świadomość tych ludzi, zaczynamy budować więzi między tymi ludźmi, żeby ci ludzie wiedzieli, czym się zajmują. Ambicja jest bardzo duża, bo chcemy zbudować tę organizację na 250 osób i chcemy to zakończyć do końca tego roku. 

Myślę, że już teraz jesteśmy bardzo mocno zaawansowani, bo w tej chwili już zatrudniliśmy połowę ludzi, którzy są przewidziani do tej organizacji. To jest duży sukces, biorąc pod uwagę to, co się dzieje na rynku pracy w obszarze IT. I znaczy to, że zdołaliśmy przyciągnąć świetne osoby do naszej organizacji. Zdołaliśmy ich przekonać, że warto dołączyć w tym momencie, a tak naprawdę to rzeczywiście tak jest, że warto dołączyć, bo to teraz jest ten moment, w którym informatyka w Danone jest na piedestale. Właśnie to, co Asia mówiła wcześniej, że jest decyzja, że inwestujemy w technologię, że zmieniamy tę firmę. Więc jest duże oczekiwanie wobec informatyki i zdecydowanie jest to bardzo fajny moment na dołączenie do naszych zespołów.

 

Okej, dzięki, Wojtek za to wprowadzenie. Zastanawiam się, jakie są plany co do pracy w takim centrum. Jak ona będzie wyglądała? Jakie projekty będą realizowane? Czy o tym już się mówi, czy to jest już ustalane? Gdybyście mogli więcej powiedzieć na ten temat.

 

JW: to już się dzieje. Cały czas. Jest chyba ponad 300 projektów, które teraz się dzieją we wszystkich obszarach IT, począwszy od Data Analytics, przez Designed to Delivery, po Infrastucture itd. Więc projektów do wyboru do koloru, co tylko kto chce. Myślę, że to, co jeszcze fajne i co można podkreślić, to że z jednej strony, oczywiście, rozwijamy się, technologia, projekty itd., ale też dbamy o taki socjalny aspekt. W ramach IT & Data Hub regularnie się spotykamy, po to, żeby ludzie się również poznali, wymienili się doświadczeniami, powiedzieli, co robią, jakie projekty, jak ze sobą współpracujemy, gdzie potrzebujemy jeszcze jakiejś pomocy, doświadczeń z jakichś innych obszarów. I mamy coś takiego właśnie, jak IT Village Breakfast, gdzie każdy z zespołów ma tzw. 5 minut na przedstawienie się, przedstawienie tego, czym się zajmuje i jakimi projektami w danej chwili jest zajęty. Jednocześnie jest to takie miejsce, żeby faktycznie po prostu porozmawiać, mniej formalnie, o tym, co się dzieje w firmie i jednocześnie mając pyszne śniadanie, zwykle związane z jakąś wybraną kuchnią.

 

Pozazdrościć. Ale myślę, że taki czynnik ludzki, społeczny jest też bardzo istotny w budowaniu takich ludzkich organizacji, to jest mega kluczowe.

 

JW: Tak jest, absolutnie.

 

Skoro rozmawiamy o ludziach, to chciałbym nawiązać chwilkę do tego wątku, o którym wcześniej powiedział Wojtek, że co by nie było, każda firma obecnie zmaga się z brakiem specjalistów dostępnych na rynku. Zastanawiam się, czy ten problem jest również widoczny w branży FMCG, w Danone. Czy oferty pracy kierowane do ludzi z IT są na tyle konkurencyjne, żeby jakoś tam relatywnie łatwo ich przyciągnąć?

 

WP: Myślę, że ta sytuacja, która się dzieje na rynku pracy jeśli chodzi o IT, dotyka wszystkich. I branżę FMCG i pozostałe branże. I my zdecydowanie jesteśmy tutaj też na to wyeksponowani. To jest jeden aspekt. Drugi aspekt, że teraz, będąc w takiej dużej transformacji, w której my naprawdę zatrudniamy ludzi, to oprócz tego, że widzimy, że branża IT jest taka specyficzna, to widzimy też bardzo dużą zmianę jeśli chodzi o pokolenia, o kandydatów i sposób myślenia tych pokoleń, jak oni patrzą na to, że mają dołączyć do jakiejś firmy, że szukają pracy, czego oczekują. 

I tutaj wspólnie z zespołem HR pracujemy nad tym, jak adresować naszą ofertę do tych ludzi i dla mnie, osoby mającej 11 lat doświadczenia w Danone i wcześniej jeszcze w poprzedniej firmie, to jest to duża zmiana tego, jak postrzegamy rynek pracy. To jest bardzo ciekawe i rzeczywiście wychodzimy z naszą ofertą do ludzi młodych, tak aby ich przyciągnąć, pokazać, że mamy dla nich coś wartościowego, coś, co pozwoli im rozwinąć skrzydła. I rzeczywiście tak jest. Tu chyba się powtarzam, ale teraz jest ten moment, w którym należy dołączyć do informatyki. Bo teraz są oczekiwania wobec informatyki. To informatyka sama w sobie stawia oczekiwania wobec naszych zespołów, że tak naprawdę nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wdrażać pewne rzeczy, żeby pokazywać biznesowi, jak można robić biznes w tej firmie inaczej. Informatyka tak naprawdę ma postawione przed sobą takie zadanie, żeby nie tylko wspierać już wdrożone rozwiązania. Tak naprawdę oczekiwania co do informatyki są takie, że pokażcie nam, jakie inne obszary działalności biznesowej możecie wesprzeć, żebyśmy zwiększali swój przychód. Np. cały e-commerce, cały digital – to biznes przychodzi z oczekiwaniami do informatyki, że pokażcie nam, co możemy zrobić, żeby dotrzeć do konsumenta. Pokażcie nam, jak możemy analizować dane, jakie dane możemy wyciągać o tym konsumencie, żeby zrozumieć lepiej jego potrzeby, żeby przewidzieć to, co on zrobi za miesiąc, za dwa miesiące, za pół roku. To jest też bardzo duże wyzwanie, które stoi przed nami. I to jest właśnie część tego Data Analytics, że biznes widzi, że dane to klucz. Ale tak naprawdę posiadając już te dane, musimy jeszcze wiedzieć, jak je wykorzystywać do tego, żeby podejmować odpowiednie decyzje. I tu też jest bardzo duży obszar do działania dla informatyki, żeby temu biznesowi pomóc.

Oprócz tego jest jeszcze cały obszar wsparcia dla biznesu w tym, co mamy już wdrożone. Oczywiście, że tak jest, ale dla nas to jest baza. W tej chwili to już jest coś, co jest dane, i wiemy o tym, że to się dzieje. Teraz te ciekawe wszystkie obszary to jest właśnie patrzenie w przyszłość i pokazywanie biznesowi wspólnie, ręka w rękę, jak technologia może im pomóc w realizowaniu zadań i zmianie sposobu robienia tego biznesu w takiej firmie.

 

No właśnie, dane to nowe złoto. IT & Data Hub łączy klasycznie rozumiane IT, ale też właśnie ten obszar Data. Jakie znaczenie obecnie mają dane w sektorze FMCG i w jaki sposób Danone je wykorzystuje na co dzień?

 

WP: Tu chyba nie będziemy zbytnio oryginalni. Myślę, że to, co najważniejsze, to jest w Danone już zauważone, że dane to rzeczywiście złoto. Organizacja IT & Data podkreśla, że sukcesem Danone jest tworzenie organizacji, która jest Data Driven & Data Enabled. I tę koncepcję bardzo mocno sprzedajemy globalnie w naszym biznesie i tu nasz CEO jest chyba największym ambasadorem tej koncepcji w informatyce.

Jeśli chodzi o zbieranie danych, to patrzymy na to przez pryzmat dowiedzenia się jak najwięcej o samym konsumencie. Bo to konsument jest tak naprawdę w sercu naszej firmy. Jesteśmy firmą sprzedażowo-marketingową i robimy rzeczy pod konsumenta. I tu tego konsumenta też dwojako rozumiemy, bo konsument to rzeczywiście może być ta osoba, która w efekcie zje jogurt, wypije wodę i inne nasze produkty, ale też patrzymy na konsumenta z perspektywy pracownika, z perspektywy osoby, która zetknie się z jakimkolwiek elementem technologicznym naszej firmy. Więc tutaj coraz bardziej patrzymy na perspektywę też osób fizycznych, które nie tylko jakby potrzebują zjeść nasz jogurt, ale też mieć jakikolwiek kontakt z naszą firmą w sposób inny niż fizyczny. 

Dlatego bardzo mocno pracujemy w tej chwili nad czymś, co nazywam  User Experience i dla nas jest tak ważne, żeby na cokolwiek pracownik, konsument, osoba fizyczna na się natknie z Danone, żeby to było dla tej osoby akceptowalne, łatwe i przyjemne, żeby ta osoba miała bardzo pozytywne doświadczenie i myśli związane z firmą Danone. To jest nowy sposób spojrzenia na robienie informatyki i to zdecydowanie ta transformacja wnosi. To User Centricity, o którym mówię, jest wpisane w strategię informatyki na kolejne lata i chcemy, żeby do 2025 roku tak naprawdę User Centricity i pozostałe decyzje strategiczne informatyki były częścią takiego DNA każdej osoby pracującej  informatyce. 

 

Myślę, że to, co najważniejsze, to jest w Danone już zauważone, że dane to rzeczywiście złoto. Organizacja IT & Data podkreśla, że sukcesem Danone jest tworzenie organizacji, która jest Data Driven & Data Enabled. I tę koncepcję bardzo mocno sprzedajemy globalnie w naszym biznesie i tu nasz CEO jest chyba największym ambasadorem tej koncepcji w informatyce. 

 

Asia, wspominałaś wcześniej o takiej swojej obserwacji co do długości karier osób, które spotkałaś w Danone, że te kariery są raczej wieloletnie. Słuchają nas z pewnością osoby, które dopiero planują swoją karierę, stoją przed wyborem pierwszego pracodawcy. Czy wg Was obszar FMCG, firma Danone są dobrym kierunkiem planowania kariery dla osób z branży IT?

 

JW: Cudownym kierunkiem! Myślę, że już i tak piękną wizję tego, co się dzieje u nas, roztoczył Wojtek, jest to w tej chwili branża, ale i przede wszystkim firma , która niesamowicie się rozwija. Tak, jak wspomniałam, akcent stawiany jest na IT, jest ono traktowane jako strategiczny obszar w firmie. To powoduje, że mamy dostęp do technologii, każdy wybiera to, co go interesuje, począwszy od Cloudów, automatyzacji, po Artificial Intelligence, Digitalizację szeroko pojętą. Naprawdę, wybór jest bardzo szeroki.

 

WP: Ja na swoim przykładzie powiem, dlaczego mnie akurat praca w Danone bardzo się podoba. Będąc już tyle lat w IT tak naprawdę to nie jest tak, że ja od 11 lat pracuję na jednym stanowisku. W zasadzie przez ten czas, który jestem w Danone, zawsze gdzieś tam napotykałem się na pewną zmianę, którą firma przeprowadzała. Ta zmiana powodowała, że moja rola się zmieniała, więc ja mniej więcej co 2–3 lata zawsze zmieniałem pozycję i obszar, którym się zajmuję. I to wydaje mi się, że w tym całym zmiennym świecie, w którym istniejemy, w zmiennym środowisku, to jest jedyne, co możemy zapewnić pracownikowi – że ta zmiana zawsze będzie. Bo Danone też jest firmą zmiany. I ta zmiana zawsze pozwoli każdemu z nas rozwinąć skrzydła i spróbować czegoś nowego co jakiś czas. I to jest fajne, to jest bardzo motywujące, ciekawe i to mnie trzyma w firmie oprócz wszystkich aspektów kultury organizacyjnej. Uważam, że to, że jesteśmy wyeksponowani na zmianę, jest bardzo pozytywne.

 

I to wydaje mi się, że w tym całym zmiennym świecie, w którym istniejemy, w zmiennym środowisku, to jest jedyne, co możemy zapewnić pracownikowi – że ta zmiana zawsze będzie. Bo Danone też jest firmą zmiany. I ta zmiana zawsze pozwoli każdemu z nas rozwinąć skrzydła i spróbować czegoś nowego co jakiś czas. I to jest fajne, to jest bardzo motywujące, ciekawe i to mnie trzyma w firmie oprócz wszystkich aspektów kultury organizacyjnej. Uważam, że to, że jesteśmy wyeksponowani na zmianę, jest bardzo pozytywne. 

 

A czego oprócz zmiany możemy się spodziewać w przyszłości? Jaki jeszcze wpływ będzie wywierało IT na ten sektor? Jakie kompetencje będą najbardziej poszukiwane?

 

WP: Ja myślę, że to jest to coś, o czym już mówiłem, że my, jako firma FMCG jesteśmy bardzo mocno kojarzeni z produktami, że Danone jest firmą, która produkuje jogurty, produkuje teraz artykuły roślinne itd. Natomiast informatyka ma pokazać tej firmie, że są też inne obszary, m.in. usługi, które możemy wpisać w kod działalności naszej firmy i możemy zajmować się też czymś innym. Taka jest wizja na informatykę. Pokazujmy biznesowi, że można zrobić coś innego. Więc zdecydowanie wszelkie obszary związane z usługami będą mocno akcentowane i będziemy szukać ludzi, którzy potrafią nam w tym pomóc. To jest jeden aspekt.

Drugi aspekt, który ja widzę na przestrzeni tych lat, jest taki, że pamiętam, jak jeszcze 4–5 lat temu bardzo mocno zajmowaliśmy się innowacjami. Mówiliśmy, że rzeczy typu Block Chain, typu RPA , typu chat boty itd. to były innowacje. Dzisiaj to już nie są innowacje. Dzisiaj to już jest nasz chleb powszedni i to jest technologia, którą chcemy wykorzystywać i którą wykorzystujemy bardzo mocno. 

Dzisiaj informatyka pełni też rolę takich ewangelistów, takich ludzi, którzy tak naprawdę idą z pieśnią przyszłości i pokazują biznesowi, że ich wiedza i ich umiejętności związane z technologią są obowiązkowe. Coraz bardziej pokazujemy biznesowi, że mogą robić rzeczy technologiczne po swojej stronie. Coraz bardziej mówimy o Citizen Development. Coraz bardziej mówimy o Self Service, coraz bardziej pokazujemy biznesowi, że może robić rzeczy sam, że nie potrzeba informatyki do tego, żeby zrobić piękny dashboard w PowerBI. Możecie robić roboty automatyzujące waszą pracę. Sami. 

Więc to jest trochę też taka nowa rola informatyki w pokazywaniu biznesowi możliwości. Teraz mieliśmy takie bardzo ciekawe spotkanie z zespołem Supply Chainu w Polsce i rozmawialiśmy na temat przyszłości, na temat planów na rok 2023. Jednym z głównych projektów, które wpisaliśmy na rok 2023, jest zbudowanie wiedzy, umiejętności i profili po stronie Supply Chainu – takich, które pozwolą na samodzielne budowanie rozwiązań po stronie Supply Chainu. I to jest ciekawe, bo to nie jest tak, że my chcemy zamknąć tę informatykę i trzymać ją w garści. Chcemy pokazywać biznesowi, że mogą sobie niektóre rzeczy realizować po swojej stronie.

 

Bardzo interesujące. Świetnie! Joanna Wrzosek oraz Wojciech Pirch z firmy Danone byli moimi gośćmi. Dziękuję Wam bardzo za poświęcony czas i za rozmowę. Rozmawialiśmy o IT w branży FMCG.

 

JW: Dziękujemy za rozmowę.

 

Zanim się jeszcze rozłączymy, to poproszę Was o to, żebyście powiedzieli, gdzie Was można znaleźć w internecie, może jakieś miejsce, do których jeszcze warto odesłać słuchaczy?

 

WP: Ja myślę, że decydowanie polecam stronę kariera w Danone. Tam można dowiedzieć się wszystkiego o tym, kogo szukamy, jakie mamy stanowiska, na które poszukujemy ludzi, jeśli to jest dla Was interesujące, to bardzo mocno zachęcamy do aplikowania. Polecamy oczywiście social media, w których w tej chwili prowadzimy bardzo dużą kampanię employer brandingową dla naszej firmy, mamy kilka bardzo ciekawych filmów, gdzie zarząd informatyki wypowiada się na temat transformacji, na temat tego, co to jest Hub, w którym kierunku informatyka idzie, gdzie możecie sobie zobaczyć, czy to, co mówiłem, to była prawda i czy oni mówią tak samo. Mam nadzieję, że tak. Myślę, że to są takie touchpointy, w których możecie dowiedzieć się o Danone i o informatyce w Danone.

 

Świetnie, oczywiście linki będą w notce do odcinka. Asia, Wojtek, jeszcze raz bardzo Wam dziękuję.

Do usłyszenia, cześć!

 

JW: Do usłyszenia.

 

WP: Dzięki!

 

I to na tyle z tego, co przygotowałem dla Ciebie na dzisiaj. Po więcej wartościowych treści zapraszam Cię do wcześniejszych odcinków. 

A już teraz, zgodnie z tym, co czujesz, wystaw ocenę, recenzję lub komentarz w aplikacji, której słuchasz lub w social mediach. Zawsze możesz się ze mną skontaktować pod adresem krzysztof@porozmawiajmyoit.pl lub przez media społecznościowe.

Ja się nazywam Krzysztof Kempiński, a to był odcinek podcastu Porozmawiajmy o IT o IT w branży FMCG. Zapraszam do kolejnego odcinka już wkrótce.

Cześć!

 

 

+ Pokaż całą transkrypcję
– Schowaj transkrypcję
Tags:
,
mm
Krzysztof Kempiński
krzysztof@porozmawiajmyoit.pl

Jestem ekspertem w branży IT, w której działam od 2005 roku. Zawodowo zajmuję się backendem aplikacji internetowych i zarządzaniem działami IT. Dodatkowo prowadzę podcast, występuję na konferencjach i jestem autorem książki "Marka osobista w branży IT". Moją misją jest inspirowanie ludzi do poszerzania swoich horyzontów poprzez publikowanie wywiadów o trendach, technologiach i zjawiskach występujących w IT.